Annonsera på Facebook, Google, Twitter?

Att tänka på inför webbannonsering
Många börjar inse att annonsering på webben ger affärer. Att det är enkelt och gratis är däremot en myt. Det kostar mindre i pengar än tidningsannonsering, men mer i tid och kunskap. Inte bara i uppstartsskedet, utan löpande i form av statistikanalys, bevakning och modifiering av sökord och sökfraser.

Exempel på typer av webbannonsering:

Banners
Ett brett begrepp för annonser på Internet. De kan se ut och publiceras i stort sett var som helst där du har tillstånd. På din webbplats, på andras webbplatser, på portaler, bloggar, forum, nättidningar etcetera. Nöj dig inte med en annons i branschtidningens nätupplaga. Våga mer och tänk brett! Leta upp populära bloggar som relaterar till ditt område, annonsera på forum som dina kunder diskuterar i – och så vidare.

Pris: Mycket varierande, men ofta prisvärt.

Google AdWords

De flesta söker information via Google. En textannons här ger ofta mer än du tror. Säljer du stickade sockar och är specialist på rosa varianter? Troligen söker många på just ”rosa sockar”. Ju mer specifika val av sökord och sökfraser desto bättre. Att lägga ner tid på att bevaka och förfina sina ordval är guld värt. AdWords ger även möjlighet till annonsering på utvalda sajter med mera. Statistik hjälper dig framåt.

Pris: Budgivning avgör pris per klick. Du sätter din egen budget för vad annonsen får kosta dig.

Facebook
Här söker du upp istället för att bli uppsökt, och väljer målgrupp utifrån geografi, ålder, kön och intressen. Just nu, och troligen ett bra tag framåt, är Facebook världens största community, som dessutom tillåter dig att ganska precis ringa in din målgrupp och visa upp dig för bara den. Även här bör du lägga tid på analys och bevakning av vad som funkar bäst. Kolla statistik och tänk i nya målgrupper.

Pris: Budgivning även här. Du betalar per klick eller per tusen visningar och sätter din egen budget för vad annonsen får kosta dig.

Bubblare:

Mobilappar för iPhone/Android
Det kommer att löna sig att synas i mobilen. I appen Layar kan man lägga till sitt eget lager för att synas och hittas via karta/lista/kameravy. Systembolaget, White guide, Surdegskartan
och Svenska judoklubbar är exempel på de som finns med här.

Många appar hämtar sin information från Google. Finns du registrerad där hamnar du alltså automatiskt med i många appar.

Pris: Gratis om du kommer med automatiskt. Kostar en del att göra en egen app.

Twitter
Nu kan du lägga upp sponsrade tweets som syns högst upp i söklistorna. Det kommer bara att visas en sponsrad tweet i taget – med annonsmärkning. De tweets som inte får någon interaktion tas bort. En hittills ganska oprövad annonsform som är ny för i år.

Pris: Betalsystem liknande Facebook.

Glöm inte målsidan!
När jag klickar på din digitala annons förväntar jag mig att komma direkt till ditt erbjudande. Med andra ord – lägg krut på den målsida jag hamnar på när jag klickar på din webbannons.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s