Social shopping och kommunikationens död

Att affärer oftast bygger på personliga relationer och sociala grupperingar är inget nytt – fråga vilken affärsmänniska som helst, för 200 år sen eller nu. Skillnaden är alla nya kanaler för de här relationerna, och formerna för socialt umgänge. Sociala medier innebär ”tips från vänner upphöjt i 100” kan man säga. Ingen vill längre matas med klatschig reklam utan chans till dialog, utan kollar själv upp saker och lyssnar på andra konsumenter. Köpbesluten fattas vid skärmen eller mobilen. När man går in i en butik vet man oftast mer än butikspersonalen om deras sortiment – för det har man kollat upp på nätet, inklusive prisskillnader, recensioner, andras kommentarer, tips och jämförelser.

Och nu kommer ”social shopping-sajterna” med stormsteg, där konsumenter tar hjälp av andras rekommendationer inför sina köpbeslut. Oftast med nästan helt användargenererat innehåll – som en naturlig fortsättning på omdömen och betygsättningar. Man ser vad ens pålitliga vänner har handlat och vad de tycker om sina inköp, får tips och rekommendationer. Blir spännande att se hur det utvecklar sig och vilka sajter för social shopping som slår i Sverige…

För företagens del gäller det förstås att synas där folk letar, delta, vara lättillgänglig och tillhandahålla svar och information i så många kanaler som möjligt. Bättre en negativ recension än ingen alls, visar undersökningar. Därför bör man inte vara rädd för negativa inlägg på sin sida. Dessutom brukar cirka 80% av inläggen vara positiva. Gammaldags kommunikation med sändare
och mottagare är död. Dialogen regerar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s