Hur funkar storytelling i sociala medier?

Berättelser och historier skapar mening och begripliga sammanhang av all den information vi tar in. Därför är berättelsen viktigare än någonsin för oss, och därför är storytelling så mäktigt inom marknadsföring – speciellt i sociala medier, där informationsmängderna sköljer över oss som flodvågor så fort vi tittar in.

I sociala medier genererar användarna den största delen av innehållet, vilket innebär att de oundvikligen, någonstans på vägen, blir en del av din historia – och är med och skapar den.

Vad innehåller en bra story?
En berättelse som målar upp bilder, väcker känslor och är lätt att relatera till brukar gå hem, liksom engagemang, stark profil/karaktär och enkla budskap. En sensmoral ger extra tyngd.

Storytelling efter traditionellt Hollywoodrecept
Så gott som alla filmer bygger på den, och fast vi har sett upplägget tusentals gånger förr så blir vi lika överraskade varje gång. Den väl beprövade succédramaturgin funkar i alla berättelser:

Presentation – Fördjupning – Utmaning/Problem – Vändpunkt – Lösning

Fler tips kring hur du bygger upp storytelling i sociala medier

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s