Apple, Google & Facebook – var lite nytänkande!

Apple, Google och Facebook – mycket tack vare dom har vi tillgång till all information hela tiden (nåja, nästan i alla fall). När ska någon av dessa jättar ta initiativ till ett ”grönt informationssamhälle”? Vore ju rätt passande. De har ju liksom verktygen och pengarna till att dra ihop rätt kunskap och driva utvecklingen här. Och viljan?

Googles slogan: ”Don´t be evil” Apples slogan: ”Think Different”  Facebooks slogan: ”Facebook is a social utility that connects you with the people around you”

Apple, Facebook, Google, Twitter, Microsoft och gänget – så mycket drivs dom av kolkraft :

  • Apple: 54,5 %
  • Facebook: 53,2 %
  • IBM: 51,6 %
  • HP: 49,4 %
  • Twitter: 42,5 %
  • Google: 34,7 %
  • Microsoft: 34,1 %
  • Amazon.com: 28,5 %
  • Yahoo: 18,3 %

Källa: Greenpeace

Apple, Facebook och Google – Gör nåt! NU! Stånga mig!

Twitter, HP, Microsoft och resten också för den delen. Jag tänker nya ogiftiga material för tillverkning av datorer, mobiltelefoner och andra kommunikationsmojänger. Återvinning på nya sätt. Självsnurrande elproduktionssystem som tillverkar och förbrukar i en enda cirkel. Fyrkantiga forskare, galna idésprutor och miljömuppar som jobbar tillsammans. Vem fixar? Vart möts dom? Och ho hoo – vem har pengarna (Apple, Facebook och Google)?

Det hållbara informationssamhället – finns det?

Om jag ska kunna leva vidare i tron att jag bidrar med något bra där jag sitter vid min plast- och metallburk och knappar med fingertopparna måste jag kunna se framför mig hur allt går ihop om några år.

Det här skriver jag på grund av att jag fått mig några aha-upplevelser om min egen människo- och miljöovänliga livsstil på sistone, och för att jag i denna anda surfade över artikeln ”Greenpeace: Apple värsta miljöboven”.

Allt drivs av pengar, el, plast, suspekta metaller och maktgalna narcissister – för att vara neggo. Men för att se på saken lite gladare kan jag konstatera att det finns tonvis av kloka hjärnor som ligger och skvalpar med sina briljanta idéer där ute. När som helst borde idéerna blåsa ihop och komma iland på lämpligt ställe.

Kommentera

