Bör du haka på Facebook Deals eller Google Places?

Bollnäs, Hälsingland. Om nya sätt att annonsera och verka – Facebook Deals, Facebok Places, Google Places och QR-kod.
Vad händer? Bör du och ditt företag haka på?

Bollnäs, min hemort i Hälsingland. Här lägger många företag upp till 100 000 kronor per år på annonsering i lokalpress.

En helsideannons i DN à 373 449 kr (en gång, en dag) motsvarar en heltidsanställd med 23 500 kr i månadslön under ett år, inklusive sociala avgifter.

Jag säger inte att det är fel att annonsera i tidningen, men i många fall väldans onödigt. Det som bör styra är målgruppens beteende. Mer om det längre ner.

Häromdagen släppte Facebook sina Deals
, vilket troligen är början på en smärre nätannonseringsrevolution. Först ut var McDonalds, Stadium och Statoil. Socialwebb.se: Hur McDonalds jobbat inför FB Deals-premiären Brit Stakston JMV: Kupong 2.0 – Facebook Deals rullar ut i Sverige

Annonsformerna i korthet
Facebook Deals: Checka in via Facebook och få rabatt, erbjudande eller present.
Facebook Places / Google Places: Geografisk annonsering – Rikta erbjudanden  till personer som befinner sig i närheten. Kunder kan tipsa vänner om sina besök och berätta om vad de köpt eller upplevt. Om 50 år kan ditt barnbarn läsa att du spillde mjölk och dejtade hennes morfar på caféet hon just checkade in på – i bästa fall.
QR-kod – Scannas av med mobilapp. Du styr vad som händer – kunden får ett erbjudande, kan köpa något, styrs till en sajt eller annat önskvärt.

Och snart kan vi betala med mobiltelefonen

”Alla är på Facebook” – nu är det sant
De som ökar mest på Facebook just nu är 50+. När de som bestämmer och vet bäst – mamma, pappa, morfar och farmor – loggat in / anpassat sig snackar vi inte längre trend eller pågående samhällsförändring, utan norm. Anpassning eller konflikt – människans ständiga dilemma, gruppdjur som vi är. I det här fallet verkar anpassning ha vunnit. Nu kan man säga ”alla är med på Facebook”, nästan utan att ljuga.

Inspiration, information, personliga omdömen, kommentarer, referenser, vänners val – nu kommer det till bred affärsnytta. Nu när alla är HÄR, för där alla är finns förstås affärerna.

Att förhålla sig lagom skeptisk är alltid ett bra skydd mot dumt flockbeteende. Man bör alltid ställa sig frågan ”Varför?”. Man måste aldrig någonting, men man ska vara medveten om möjligheterna. Hasta inte. Tänk efter före och tjäna på din investering.

Blogginlägg av Per Vikström: ”Måste man finnas på Facebook?”

Google värderar individer högre än företag
Inte bara Google värderar individen högst, folk i allmänhet gör också det. Det personliga är det enda väsentliga på webben. Ingen är längre intresserad av något annat. Även när man söker ”tunga fakta” så vill man gärna ha en personlig mening eller två mitt i det hela. Blir väl så när vi i allt större utsträckning skapar våra egna och andras identiteter på nätet, och har blivit bortskämda med snabba och personliga svar på allt.

Psykologen om identitet på nätet: ”Våra roller på nätet tar oss hem till byn”

Därför handlar det alltmer om att vara sin produkt än att sätta ut en bild på den i tidningen. Nära och transparent är inne. Fina fasader och dåliga produkter är ute. Trollen spricker när de kommer ut i ljuset.

På ett sätt är det en tillbakagång till torghandeln – direkta möten med direkt dialog. Ser jag att många av mina vänner har checkat in på den lokala bokhandeln och fått en barnbok som tack, så gör jag troligen samma sak. Fick polaren dålig feedback från sin elleverantör på Twitter så sprider jag det vidare.

Maktförflyttning – nätmassan äger
Tiderna har alltid förändrats, så även nu. Vi upplever ett skifte i mindset och en maktförflyttning – och det går snabbt. Visst är den nya mentaliteten en generations-, kunskaps- och intressefråga, men bäckarna små leder alla till det stora näthavet. Privat, jobb, handel och politik växer ihop, när Google, Facebook och Twitter blir delar av livet.

Litet exempel på hur en nätstorm kan förändra ett företagsbeslut

Men alla kan väl inte vara uppkopplade hela tiden? Någon berättade att unga idag ”har för bra simultankapacitet”. Att de som utbildar stridspiloter fått göra intagningstesterna i simultankapacitet svårare på grund av det. Så jo, många kan eller kommer nog att kunna vara uppkopplade nästan jämt.

De som är 20 år idag är snart 40. Hur ser det ut då? Kan deras barn läsa av tre bildskärmar samtidigt – medan de lagar mat?

Framtiden om 25 år enligt IT-experterna: ”Framtiden om 25 år”. Bland annat ”Allt innehåll är superpersonligt” och ”Mycket av det du äger är virtuellt”.

Hej för nu! /Yanina

6 responses to “Bör du haka på Facebook Deals eller Google Places?

  1. Hej!
    Tack för länken! Det är ju så att trots att ”alla” är på Facebook behöver det ju inte betyda att ett företag tjänar på att finnas där. Och om man nu vill finnas där ska det vara av en strategisk anledning och inte ”vi måste” eller ”varför inte”.

    Med ett konkret mål och syfte kan Facebook vara en strålande försäljnings-, kontakt- eller kommunikationskanal att utnyttja, men som du skriver – tänk efter före.

    Trevlig helg!🙂
    Per

  2. Mycket bra skrivet. Har du exempel på annonspriser på t.ex. Facebook Deals?

    • Tack så mycket!🙂

      Som jag har förstått det tar Facebook inte betalt av företagen för Deals, MEN – för att företagen ska få ut maximalt av Facebook Deals krävs många följare. Behovet av fler följare leder då troligen till ökad betald annonsering på Facebook.

      Som svar på Facebook Deals har jag hört ett rykte om att dags- och kvällspress över hela Sverige samarbetar om att utveckla en egen lösning – som liknar Deals. Spännande att se vart det tar vägen, om nu ryktena stämmer. /Yanina

  3. Hörde det ryktet för ett år sedan tror jag. Mycket spännande!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s