SEO-soppan & superhjälten DU

SEO, sökmotoroptimering, sökoptimering eller vad man nu vill kalla det, får ständigt nya förutsättningar. I takt med att vi ändrar våra sökbeteenden springer Google & co efter. Nu är det du, vännerna och sammanhanget som tar täten i det ständiga SEO-loppet. Lite av mitt tänk kring det hela kommer här.

Din personliga SEO
Individen är till viss del sin egen SEO och söker ofta i egna forum. Sammanhang blir därför allt viktigare när vi som superprocessorer – med egna nyckfulla algoritmer – far fram över rubriker, länkar, sajter och flöden i Facebook, Twitter och andra sociala medier.

Du har blivit en superhjälte med superkraften supersållning, vilket får konsekvenser för dem som vill nå dig. Många av oss – särskilt vi datorbundna – scannar, läser och tolkar tusentals och åter tusentals ord per dag. Vi sållar och skalar av allt hårdare för att hitta fram till det som berör och intresserar just oss.

Sammanhang och tydlighet avgör relevans
Sammanhang och relevans hör ihop. Att säga det rätta i sammanhanget är att vara relevant, oavsett om man för personlig dialog i sociala medier eller sätter upp en rubrikstruktur för hemsidan.

Ibland är det med en tår i ögat som jag offrar målande beskrivningar på tydlighetens altare. Samtidigt gillar jag att ”städa”. Det blir rent och funktionellt, som en skinande rostfri diskbänk utan plotter – mindre intressant, men rent. Som vanligt är det en balansgång – en text får ju heller inte bli platt och tråkig. Och visst finns det fortfarande utrymme för att måla ut mångbottnade formuleringar, om sammanhanget är det rätta.

Socialt sök, social ranking och SEO
Socialt sök, som Google Social eller Bing Social Search, väger in vad som intresserar eller engagerar vänner och bekanta i våra sökresultat. Det som värderas här är bland annat kvaliteten på vänner och följare, graden av interaktion och positiva vs. negativa kommentarer. Att social ranking har blivit värdefull nätvaluta förändrar förstås ”den gamla SEO-skolan”. Bättre och bättre dag för dag, tänker jag.

Mer om hur sökmotorerna jobbar med socialt sök och social ranking:
Social Search Factors that Affect SEO
Simons SEO-tips: Sökmotorer och de sociala signalerna
Google blog: ”+1´s the right recommendations right when you want them – in your search results”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s