Spaning: Nätrensningen är här!

Efter en nyfiken och rätt planlös världsomsegling över nätet börjar vi så smått komma på vad vi egentligen är intresserade av, eller kanske ännu mer – vad vi inte är intresserade av. Att få sin utvalda information rensad, klar och serverad på silverfat är en välkommen lyx.

Tecken i tiden som visar på ett finmaskigt nät
Personer rensar bland vänner och sociala medier. Företag tar fram nya verktyg för omvärldsbevakning som hittar och analyserar nålen i höstacken – för företag och journalister som inte har tid att leta själva. Nyhetsmedierna kapar bland kommentarer för att de är för många, för jobbiga och ofta olagliga.

Politiker vill censurera sociala medier för att de inte går att kontrollera och för att våldsamma människor kan gadda ihop sig där. Och längst fram i ledet står Google med Platonkrans och pekar mot sajter som ska göra oss upplysta.

Jag tror att det är en mix av längtan efter lag/ordning och ett behov av bekvämlighet/effektivitet som vi ser här.

Media stänger av dumma människor
Media, som tv, radio och tidningar – våra traditionella nyhetsförmedlare och informationsfilter – har inte tid att hantera floderna av åsikter och kommentarer som öser in på deras sajter. Dagens Nyheter är första tidning ut att tillfälligt stänga sina kommentarsfält, för att få tid att tänka. Mer om det HÄR.

Varför 600 vänner man aldrig pratar med?
På det personliga planet börjar många att sortera bort vänner och välja sina arenor för att hinna med sin fulla närvaro i det fysiska och digitala samhället. Så här resonerar nätprofilen Therese Reuterswärd kring sin Facebooksållning.

Så vill Google få oss kloka
Under året gör Google cirka 500 förändringar i sin ranking av sajter för att få oss att fokusera på högkvalitativt sajtinnehåll. De uppmuntrar oss till att ”skapa bästa möjliga upplevelse för besökaren”, utan att fundera så mycket på deras algoritm. Hög kvalitet är grejen. Vi ska slippa jobbig och onödig information och bli upplysta. Informativt, personligt, bildat och originellt ska det vara. Reklamig reklam är ute, liksom nördig programmerar-SEO. Användarvänlighet, ämneskunskap och välskriven text ska regera.

Google vill ju inte säga rakt ut vad som sätter sajter högt upp i deras sökresultat, men de ger några ledtrådar i sin blogg. Min sammanfattning:

Det lönar sig med:
– Originellt och informativt innehåll
– Texter som platsar i seriös tidning, uppslagsverk eller bok
– Besökare som stannar länge och delar med sig av ditt innehåll

Det straffar det sig med:
– För mycket reklam
– Oseriöst innehåll
– Stav- och grammatikfel
– Kopierade texter
– Ojämn kvalitet på sajtens olika sidor (- en dålig sida sänker hela sajten)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s