Varför företagssida på Google+ – och varför flyttas Googles annonser?

Google flyttar ner sina sidoannonser till botten – varför?
Enligt Googles blogg för att ”det passar bättre in i användarens flöde”, vilket ju är logiskt eftersom surfare inte är så intresserade av sidoannonserna till höger längre.

Exempel visar också att det nya annonsupplägget går mot lokalt ”katalogsök” som ”pizza”, ”bio” och liknande i botten, medan Google i sina topplaceringar kan ta mer betalt från större annonsörer.

Många tror också, baserat på de jämförelseprojekt Google sysslar med just nu, att de med annonsflytten vill skapa sig utrymme för nya individanpassade tjänster i högerspalten. Läs mer om vad som tycks kring det hela här

Spelar Google vs Facebook också in?
Sen kan jag fundera på om det hela också handlar om att värdera upp och ge mer utrymme åt person- och företagssidor i Google+, och att aktivitet och innehåll i Google-konton kommer att premieras framför annonsering, som då blir mer av en sekundär katalogtjänt. Jag vet inte, men tänker tanken.

Google har ju precis börjat med företagssidor i Google+ och har minst sagt hård konkurrens av Facebook – därför gissar jag att man kommer att använda sin makt till att ranka sidor i Google+ högst i sökresultaten.  SEO i Google+

Sociala medier äger
Helt klart är i alla fall att ett tips från en vän väger mer än en massa annonsklick. Det är på Twitter, Facebook (och snart Google+) det händer!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s