6 nyheter i Googles algoritmer

Att tänka SEO då man skriver texter för blogg eller webbplats kan bli helt fel om man inte är något sånär uppdaterad om vad Google sysslar med i sin algoritmverkstad. Här får du lite hjälp med att hålla dig à jour.

Google gör ett femhundratal förbättringar och förändringar i sina algoritmer per år, så det är inte lätt att hänga med, men ledtrådarna de släpper ut på sin blogg Inside Search då och då ger tillsammans en helhetsbild som blir ganska tydlig.

Meningen med alltihopa är förstås att användaren ska få relevanta sökresultat – att du ska hitta det du söker och bli klokare av det du hittar. Därför ser Google gärna att vi som jobbar med webbtext inte snöar in på gammel-SEO utan istället ägnar oss åt skapa originellt, intressant och relevant innehåll. Kunskap är det universala nyckelordet. Att dela din kunskap på ett intressant sätt är i det här sammanhanget det finaste du kan göra.

Haka inte upp dig på nyckelord
Använd nyckelord för att vara tydlig, men tänk på att undvika så kallad ”keyword stuffing”, det vill säga att proppa sidan full med nyckelord så att texten blir styltig och onaturlig. Då blir du dissad av Google och ointressant för besökaren på din sida. Fokusera istället på att skriva en intressant och givande text med bra flyt.

Plock från de senaste nyheterna i Googles algoritmer

  • Personifiering ligger i tiden och därför personifieras nu sökresultaten, bland annat utifrån sökhistorik.
  • Du kommer snart att få upp synonymer till orden du söker på. Söker du exempelvis på ”kaka” så kan du få träffar med ”bakverk”.
  • Vitt spridda bilder som inte är dina egna kommer att nedvärderas. Här kan jag tänka mig att det handlar om royaltyfria bilder som används på tusentals webbplatser. Återigen premieras originalitet.
  • Googles beskrivningar av sökresultat kommer i första hand att hämtas från sajters innehåll och inte från menyer och rubriker. Så, fokusera på bra innehåll. Tänk på vad du själv skulle vilja läsa.
  • Nytt och fräscht material lyfts mycket mer än tidigare, vilket enligt Google kommer att påverka 35 procent av alla sökningar som görs. Det tackar vi för, då gamla dåliga sidor med ouppdaterat innehåll rankats alltför högt alltför länge.
  • Förbättringar har gjorts för att ge mer relevanta sökresultat för specifika datum.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s