Hur kan du som politiker använda sociala medier?

prata-politikHur kan man som kommun- eller rikspolitiker använda sociala medier som Facebook och Twitter? Ska man göra det personligen eller som parti eller grupp? Liksom företag och organisationer har långt ifrån alla politiker hittat formen för sin närvaro i sociala medier. I det här blogginlägget kan du inspireras av andras exempel, och få lite att fundera över.

Är man själv mycket aktiv i sociala medier och trygg med hur man hanterar dem, så kan frånvaron av politiker på Facebook och Twitter tyckas svår att förstå sig på. Är man tvärtom en digitalt ovan politiker som aldrig har förstått nyttan med sociala medier, eller förstår hur någon överhuvudtaget kan ha tid att finnas där, så är steget in långt ifrån självklart. Emanuel Carlsten, medgrundare till nyhetsbloggen Ajour, konsult inom sociala medier och krönikör i Dagens Nyheter varannan vecka, svarar i en intervju på helagotland.se så här på frågan Varför ska politiker finnas på sociala medier?

”Jag tror att det är viktigt att fundera över vart man lägger sin tid. Det är många politiker som slår sig för bröstet och säger att de träffar väljare ute i det vanliga livet. En postning på Twitter eller en Facebook-status kan nå ut bra mycket mer än till exempel ett torgmöte.”

Jag håller med, men det ena behöver inte utesluta det andra. Att finnas tillgänglig där folk är, är naturligt om man vill nå ut. Många finns på Facebook, fler finns på webben i stort, många läser bara lokaltidningen och en del går på torgmöten. Kanalerna ut är många och tiden är knapp, men missa inte möjligheten att nå ut och få feedback från medborgarna som valt dig, nätverka med partikollegor eller uttrycka dig fritt i en egen blogg (som du sedan kan sprida på Twitter och Facebook).

Hur beter man sig på Twitter och Facebook som politiker?
Hur är man lagom personlig, hur får man en bra dialog och hur når man ut med sitt budskap? Det finns förstås inget facit för de frågorna, men det är viktigt att hitta sina egna svar på dem. Studera andra, lär dig vad som funkar, men var dig själv. Personlig men inte privat har blivit mångas nätmotto, medan andra tycker att det privata är det enda intressanta. Och hur får man feedback? Att själv vara social, ge feedback och ställa frågor på Twitter och Facebook brukar ge dialog.

Stängda Facebookgrupper, där endast de som ingår i gruppen kan se vad som skrivs, är en variant som många använder för intern kommunikation på Facebook. Att skapa ett Facebookevenemang för en demonstration och sprida det på webben kan vara ett sätt att få fler att komma dit. En Facebooksida skapad för att driva en specifik sakfråga är en annan variant för att samla engagemang. Exempel på en sådan sida är Nej till vindkraftpark vid Rögle-Västraby.

Exempel på svenska politiker i sociala medier, och hur de gör:

Hans Rosén på Dagens Nyheter har skrivit några intressanta artiklar i ämnet. I “Facebook min viktigaste väljarkanal” kan du läsa om Roland Utbult (KD) som använder Facebook till att värva väljare, Josefin Brink (V) som stärker relationerna till partikollegor och journalister på Facebook, och Mehmet Kaplan (MP), som valt att stå utanför Facebook. Artikeln “Facebook inget neutralt verktyg” lyfter osäkerheten kring integriteten på Facebook, och där säger Nils Gustafsson, doktorand vid Lunds universitet som forskar om sociala mediers betydelse i politiken, att svenska politiker mest använder Facebook för interna partirelationer och nätverkande med journalister.

Forskningsexperiment på Facebook fick soffliggare att rösta

Att Facebook är kraftfullt när det kommer till att påverka människor via deras nära vänner används flitigt i Facebooks annonsformat – “Titta, en nära vän har gillat en sida – gilla den du också” funkar bra. Enligt ett amerikanskt forskningsexperiment funkar grupptrycksannonser lika bra för politisk påverkan – eller i alla fall för att få folk att rösta. I nämnt experiment ingick 60 miljoner ovetande amerikaner. På Facebook fick de upp “Jag har röstat”-notiser från nära vänner, vilket påverkade en halv miljon soffliggare att gå och rösta. Något som i verkligheten hade påverkat valresultatet. Läs hela reportaget om forskningsexperimentet på SVT.se – Facebook-forskare påverkade kongressvalet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s