Hjälp! Google gömmer sökordsdata – vad innebär det för mig som företagare?

google-forstoringsglas

Gör en sökordsanalys och du har hela grunden till din webbmarknadsföring! kanske du har hört. Men icke sa nicke. I Googles värld svänger det snabbt och tvärt, och det som var ny fräsch kunskap igår är gammalt skräp idag. I den här svängen kan du inte ta en kurs, sätta upp ett diplom på väggen och anse dig fullärd. Nej, en vecka utanför det senaste snacket kan räcka för att vara vilse i sökdjungeln, och även om du försöker hänga med, samt jobbar i den här världen varje dag, så är du aldrig helt uppdaterad förrän du gått igenom nattens senaste nyheter på morgonen. Ungefär så. Jag är väl någonstans mittemellan, med ambitionen att vara bra uppdaterad med svenska mått mätt. Förändringar som sker på Googles bevåg sker först i USA, för att sedan rulla ut över världen, så som svensk har man lite extra tid att läsa på.

Google gömmer sökordsdata – vad innebär det för mig som företagare?

Googles senaste förändringar i sin algoritm, den så kallade Google Hummingbird-uppdateringen 2013, ställer till det för dem som arbetar med SEO på sin hemsida och vill kunna analysera vilka sökord som lockat dit besökare, och på det sättet få en god grund för vidareutveckling av sidan och affärsverksamheten. Produkt- och affärsutveckling hänger ju helt ihop med dina kunders input, och här tappar du möjligheten till en stor del av den inputen.

Tidigare kunde du enkelt via Google Analytics se vilka ord personer använt i sina Googlesök för att få upp din sajt i sökresultat, men nu är det slut med det. I Google Analytics visar sig dessa ord nu som ”not provided”. Tyvärr finns det inget sätt att återfå denna information (även om du kan se äldre sökordsdata), men det finns ju andra sätt att försöka komma runt problemet med de försvunna sökorden. Obs! Att du inte kan analysera sökorden betyder inte att de inte längre är viktiga, ”bara” att du inte kan se vilka ord i Googles sökresultat som hänvisat besökare till din hemsida.

Syftet med Googles förändringar kan tyckas ädelt, där de skyddar sina användares data, och ständigt jobbar för upplysning och mer precisa svar på varje individs specifika sökningar. Bra innehåll – Content is King – ropas det, och ingen ska jobba med SEO, bara producera bra innehåll och rättriktig kunskap. Ja, och så en grej till, vilket vi inte får glömma: Google är ett vinstdrivande och enormt företag i ständigt behov av nya pengar in, så deras förändringar syftar naturligtvis också till att helst alla företag i hela världen ska annonsera via Google AdWords. Skaffar du konto där får du tillgång till sökordplanerare och sökordsdata via annonsering.

Det här kan du eller din webbleverantör göra, i brist på sökordsdata, för att kunna analysera vad som drar, eller kan dra, besökare till din hemsida:

  • Se vilken eller vilka specifika sidor/URL:er som fått flest besök, och bredda din hemsidas innehåll utifrån det.
  • Analysera On-Site sök – alltså sök som görs direkt på din egen sida.
  • Använda Google Webmaster Tools, där vissa sökordsdata fortfarande visas.
  • Skaffa konto på Google AdWords och via Sökordsplaneraren få tillgång till sökordsdata och sökområden som är relevanta för dig. (Annonsera det du har råd med på Google AdWords = den nya telefonkatalogen.)

Men kanske viktigare ändå – precis som Googles egen Matt Cutts säger, är att inte helt snöa in på Google och försöka lista ut varje siffra i deras algoritm, utan istället lägga sina ägg i flera korgar, och faktiskt försöka göra en sådan bra hemsida att den är värd att besöka och stanna till på en stund.

”As long as you have great content you should do well in Google”  (Källa: Google’s Matt Cutts on Search vs. Social: Don’t Rely on Just One Channel)

Fler konkreta tips för innehållet på din hemsida:

  • Ha ett brett och upplysande innehåll, inom ditt specialområde. Skriv frågor och svar, guider, tips, specifikationer, visa instruktionsfilmer och länka till relaterad information. Kort sagt: Hjälp besökaren med det den kan tänkas vilja ha hjälp med.
  • Ha innehåll som svarar på specifika frågor – det drar söktrafik. Här slåss du många gånger mot välfyllda bloggar och milslånga forumtrådar, men dessa verkar även åt andra hållet och kan länka till dig, om du har tillräckligt bra svar som du spridit i alla dina digitala kanaler.
  • Vill någon köpa, ha mer information, boka tid eller vad din sida nu erbjuder, så ska det gå snabbt och enkelt för besökaren att få/kunna göra det.
  • Var tydlig med ditt företagsnamn/varumärke på din hemsida, och ha gärna några inlänkar från andra betrodda sidor, märkta med ditt företagsnamn. Då bör du få de besökare som söker på ditt företagsnamn.

Sociala medier allt viktigare för Google sök / Gå med i Google+

Att innehåll från din sajt blir länkat, delat, gillat och plussat i sociala medier som Twitter, Facebook och andra sociala forum spelar en allt större roll för vilka sidor som visas i Googles sökresultat. Och då kanske speciellt vad som länkas och delas via Googles egna community Google+. Google+ har inte sprakat lös i Sverige än, men är på uppåtgående. Däremot har du säkert märkt att Googles sökresultat inte sällan visar personers eller företags sidor på Google+. Här står sig Facebook och Twitter slätt. Sidor på Google+ integreras allt mer i sökresultat, så där har du en anledning att kliva in i den communityn.

Hoppas att det här inlägget har hjälpt eller upplyst dig. Om det har det – dela gärna vidare!

/Yanina Westergren

One response to “Hjälp! Google gömmer sökordsdata – vad innebär det för mig som företagare?

  1. Pingback: Google-nytt, AdWordstvång och tips till dig som säljer lokalt | Yanina Westergren

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s