Google-nytt, AdWordstvång och tips till dig som säljer lokalt

Vilken typ av digital marknadsföring som funkar för dig och ditt syfte beror på många olika saker, men oavsett vad så bör du ta hänsyn till hur Google värderar dina digitala insatser. Varför? Jo, än så länge hittar de flesta sina svar via Google. Även när de söker lokalt. MEN, att ”Content is King and Distribution is Queen” har du väl inte missat? Det gäller att skapa intressant innehåll och sedan distribuera det rätt. Väva in det i Googles, Twitters och Facebooks alla tentakler – och helst anpassa paketeringen för varje enskilt socialt media.

Det ena går inte utan det andra längre. Skapa, distribuera, annonsera, bevaka, finnas på rätt ställen – allt måste med. Konkurrensen och den enorma informationsmassan på nätet kräver ständig aktivitet och närvaro i många kanaler – såväl betalda som obetalda. Och grunden till alltihopa är vad den alltid har varit: Känn din kund eller önskade läsare!

Med det sagt så handlar det här inlägget fortsättningsvis om Googles senaste förändringar, vem som tjänar på AdWords-annonsering och tips på gratis lokal marknadsföring via Google. Ja, och i slutet har jag stoppat in ett par allmänna råd om vad som kan få folk att dela dina inlägg i sociala medier.

Googles senaste förändringar innebär bland annat:

  • Bättre lokalt sök / platsbaserade sökträffar /mobilt röstsök
  • Att du måste vara annonsör på Google AdWords för att få tillgång till tidigare öppna tjänster som t ex Sökordsverktyget (Se det tidigare inlägget Hjälp! Google gömmer sökordsdata – vad innebär det för mig som företagare?)
  • Att bloggar och forumtrådar vad gäller svar på långa specifika frågor premieras
  • Att personer och företag/organisationer som finns med på Google+, Google Places, Google Maps och YouTube premieras
  • Att personer och organisationer som många visat förtroende för genom delningar och interaktioner i sociala medier premieras

Det möjliga AdWordstvånget

Googles utveckling av annonsering via Google AdWords innebär nya förbättringar för annonsörer. Inte nog med att sökordsverktyg och dylikt numera är förbehållet annonsörer – det har nu även blivit svårare att se skillnad på annonser och organiska sökträffar, vilket lurar ögat till annonsörernas fördel. Vad gäller produkter och varor så är Google Shopping integrerat vad gäller vissa sökfraser, som här nedan i exemplet ”vita strumpor”. I exemplet ser du också att en första anblick ger dig inte mindre än tio annonser, ett bildsöksresultat och endast en organisk träff (beroende på skärmstorlek och skärmupplösning förstås, men dock). Hur syns dina konkurrenter? Syns du också där?

Bild

Söker du efter någon typ av produkt eller vara så är det troligt att du får upp fler annonsträffar än om du söker efter svar på sjukdomssymptom eller fakta om en sällsynt blomma i Venezuelas djungel. Så, är du någon som vill sälja en vara eller produkt är det alltså större idé att annonsera via Google AdWords, än om det handlar om annat. Med det inte sagt att det alltid är oviktigt med betald annonsering på Google för tjänster, idéer och budskap – bara det att annonser får mer utrymme när sökaren är ute efter en specifik produkt som kan innefatta bilder, fasta priser och direkt e-handel. Någon som letar en billig produkt kanske till och med vill se annonser, till skillnad mot för många andra sökare som rent av helt sållar bort annonser med sitt sököga, eftersom det är andras recensioner man är ute efter. Med andra ord – det finns inga universallösningar som passar alla.

E-handel är helt beroende av betald annonsering på Google, skulle jag säga – ju större skala och ju vanligare produkt, desto mer viktigt. Men lika viktiga är de andra delarna, som vikten av att finnas positivt omnämnd i forum och ligga bra till i prisjämförelser på sajter som Prisjakt.nu. Det spelar ingen roll hur snabbt det går att köpa hos dig om inte priset är det rätta och kommentarerna om dig positiva i forum och bloggar. En god rekommendation vinner kanske en eller flera kunder, medan ett dåligt omdöme kan märka dig för år framåt – om du inte bemöter missnöjet med en bra förklaring, för då kan det gynna dig lika mycket som en god rekommendation. Att vara reko och möta kunden där den uttrycker sitt nöje eller missnöje över din produkt och din leverans är alltså A och O. Bevakning av sociala medier där det snackas och rekommenderas varor och tjänster är grundläggande för alla som vill jobba med digital marknadsföring. Det finns många bevakningstjänster att använda, som exempelvis svenska Aitellu.se.

Googletips till dig som säljer lokalt

Vill jag ha en matkasse hemkörd, någon som byter mina däck eller se vilken massör som finns att få tag i nära mig, så söker jag sannolikt på Google, för att se utbud, omdömen och priser. Söker jag på ”däckbyte bollnäs” får jag upp det här:

Bild

Här ser du att jag fick upp en betald annons, en karta med fyra företag och fyra organiska sökresultat. Det som syns bäst är kartan och beskrivningarna av vad man ser på kartan. I beskrivningarna ser du i den understa raden av varje stycke att tre av kartresultaten är hämtade från Google+. Tre av företagen har alltså en sida på Google+, vilket är gratis att ha. Det sista kartresultatet är hämtat från en recension på Google Places, vilket även det är gratis att finnas med på. Mobilt sök, vilket bara växer och växer, gör det än mer viktigt att finnas med här.

Säljer du lokala tjänster? Se till att finnas med på Google+, Google Places och Google Maps. Det är ungefär som att finnas med i alla katalogtjänster som finns, och du kommer garanterat upp i Googles sökresultat om någon söker specifikt och lokalt inom ditt område, som i däckbytarexemplet ovan.

Vill du fördjupa dig i hur du bäst sökmotoroptimerar din webbplats för att hittas lokalt rekommenderar jag den här artikeln på SearchEngineWatch.com:

Local SEO & Listing Management: A Blueprint for Multi-Location Brand Success

Vad röstsök och annat nytt sök via mobiltelefon – som Google Now – innebär framöver blir spännande att se. Kanske har du redan förberett dig för det?

Hur får man många gilla och delningar på Facebook och i andra sociala medier?

Vad gäller att fånga intressen och få delningar i sociala medier som Twitter och Facebook är fyndiga rubriker som väcker nyfikenhet och/eller är roliga – ihop med en oemotståndlig bild – rätt säkra kort. Men det är lättare sagt än gjort att sticka ut i tsunamin av intressanta inlägg. Sedan ska förstås den intressanta rubriken leda till en lika intressant sida på din blogg eller webbplats. Innehållet där bör vara det förväntade – eller något som överträffar förväntningarna.

Långa texter lönar sig i såväl Googles som besökarnas värld – långa texter delas mer, och syns oftare i sökresultaten på Google.

Med en lång text kan du dessutom täcka in stora delar av ditt ämnesområde och göra kompletta guider som verkligen hjälper din besökare – viktigt för såväl tjänster som produkter. Men glöm för all del inte struktur och layout! Utséendet spelar stor roll för besökarens öga. Och våga prova dig fram. Det fina med den digitala världen om man jämför med den tryckta är att det mesta går lätt att ändra på, om det skulle behövas.

2 responses to “Google-nytt, AdWordstvång och tips till dig som säljer lokalt

  1. Stefan Jonsson

    Intressant

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s